Kategorie
Technika

Apple zacznie pozwoli na samodzielne naprawy iPhone’a w 2022 r.

iPhone
Jeśli jesteś już technikiem naprawczym, istnieje duża szansa, że ​​zawiedziesz się, nie mogąc naprawić iPhone’a lub członka rodziny, ponieważ nie masz dostępu do części. To się wkrótce zmieni. Od przyszłego roku Apple udostępni wszystkie certyfikowane części, narzędzia i podręczniki napraw.

Ruch RighttoRepair (R2R) może dziś świętować spektakularne zwycięstwo, ponieważ Apple ogłosiło, że będzie sprzedawać klientom indywidualnym części, narzędzia i instrukcje obsługi komputerów Mac i iPhone. Program samodzielnej naprawy umożliwi kompetentnym klientom naprawę urządzeń bez konieczności wysyłania urządzenia do Apple lub do zewnętrznego warsztatu naprawczego.

Program wystartuje na początku 2022 r. w Stanach Zjednoczonych, ale w ciągu roku rozszerzy się na inne regiony. Na początku klienci będą mogli jedynie naprawić lub wymienić ekrany, baterie i aparaty. Według Apple są to najczęściej serwisowane moduły, ale w przyszłości planuje rozszerzyć swoją linię części.

Gdy się zacznie, program będzie oferował tylko materiały naprawcze dla iPhone’a 12 i 13, a jakiś czas później rozszerzy się na komputery Mac M1. Samoobsługowy sklep internetowy z naprawami będzie miał ponad 200 części i narzędzi, ale Apple nie podał jeszcze informacji o cenach.

„Dzięki zwiększeniu dostępu do oryginalnych części Apple dajemy naszym klientom jeszcze większy wybór, gdy potrzebują naprawy”, powiedział Jeff Williams, dyrektor generalny Apple. „W ciągu ostatnich trzech lat firma Apple prawie podwoiła liczbę punktów serwisowych dzięki oryginalnym częściom, narzędziom i szkoleniom Apple, a teraz oferujemy opcję dla osób, które chcą dokonać samodzielnej naprawy.

TechCrunch zauważa, że ​​Twoja własna decyzja o naprawie urządzenia nie spowoduje unieważnienia gwarancji, ale może uszkodzić urządzenie podczas procesu naprawy. Nowoczesne telefony to dość skomplikowane urządzenia, a ich komponenty mogą być delikatne. Apple nie zaleca domowych napraw dla początkujących użytkowników. Program przeznaczony jest dla klientów przeszkolonych w zakresie naprawy elektroniki. Nawet wtedy Apple nadal ma zwyczaj wykonywania gruntownych napraw domowych.

Najpierw klienci muszą zapoznać się z instrukcją naprawy. Następnie mogą zamówić potrzebną część lub części w sklepie internetowym Apple Self Service Repair Online Store. Po naprawieniu urządzenia mogą zwrócić uszkodzony moduł do firmy Apple w celu recyklingu i uzyskania kredytu przy zakupie.

Apple lobbowało i walczyło przeciwko ruchowi R2R w przeszłości. Wydaje się jednak, że ostatnio złagodzono w tej sprawie.

W 2019 r. firma Apple uruchomiła niezależną inicjatywę naprawczą, która zapewnia warsztatom serwisowym stron trzecich dostęp do oryginalnych części i narzędzi Apple. W zeszłym roku rozszerzył program, dając klientom więcej możliwości naprawy swoich urządzeń. Niedawno obiecał naprawić wyłącznik awaryjny, który wyłącza Face ID, jeśli użytkownik naprawi swój ekran poza oficjalnymi dostawcami usług Apple.

Samoobsługowa naprawa jest prawdopodobnie najważniejszym krokiem w kierunku zadośćuczynienia prawnego, jakie firma Apple kiedykolwiek podjęła. Niedawna presja ze strony prokuratury i dochodzeń antymonopolowych może odegrać rolę w odwróceniu stanowiska Apple R2R.