Przed naszym krajem otwiera się ogromna szansa dzięki nowemu projektowi Jedwabnego Szlaku który ma stanowić korytarz handlowo-transportowy między Chinami a Europą. Wszystko dzięki położeniu geograficznemu jakie posiada nasze Państwo. Według analityków nasz kraj ma szansę być dla chińskich sprzedawców swoistego rodzaju przewodnikiem po rynkach Unii Europejskiej.

Już pod koniec ubiegłego miesiąca polscy przedstawiciele rządu wraz z ministrami Azerbejdżanu podpisali umowę na mocy której utworzony zostanie wspólny korytarz transportowy. Jego celem ma być połączenie Europy oraz Azji. W tym samym czasie Polskie Koleje Państwowe również podpisały stosowne umowy z azerskimi kolejami na temat współpracy. Dzięki tego rodzaju ruchom już w niedalekiej przyszłości transport na południowej trasie Jedwabnego Szlaku ma być znacząco usprawniony.

Początek pomysłu o nowym Jedwabnym Szlaku sięga roku 2013 kiedy to Chiny opracowały projekt nazywany inicjatywą Pasa i Szlaku, który miał być współczesną odpowiedzą na tradycję transportu towarów między Europą i Azją jaką znaliśmy z kart historii dotyczącej transportu jedwabiu w XVII wieku przez kupców. Głównym założeniem nowej inicjatywy której koszty już teraz ocenia się na miliardy dolarów jest połączenie obu kontynentów zarówno szlakami morskimi jak i powietrznymi. Jednak najważniejsze według Nowego Jedwabnego Szlaku ma być połączenie lądowe, jako że już teraz między Europą a Chinami bardzo dynamicznie rozwija się sieć kolejowa i drogowa. Jej rozwój pozwoli w bardzo znaczący sposób skrócić czas transportu między kontynentami.

Jeżeli nikt nie będzie starał się przeciwdziałać całemu projektowi to jak mówią zgodnie eksperci, nowy Jedwabny Szlak może być dla naszego kraju prawdziwą szansą na ogromny rozwój. Dzięki naszemu położeniu geograficznemu mamy okazję być niezwykle ważnym miejscem na mapie szlaku handlowego między Europą a Azją. Już w tym momencie uruchomione zostało połączenie kolejowe między polskim miastem Łódź a Chińskim Chengdu. Transport tą trasą trwa w chwili obecnej kilkanaście dni. Na ten moment nasz kraj eksportuje do państwa Środka prawie 1% swoich towarów w tym żywność, maszyny i elektronikę. Natomiast wartość importu jest pięciokrotnie większa według danych dostępnych na ten moment.